petikan dari kitab Qala’id al jawahir oleh asy Syaikh Muhammad at Tadifi

Telah bercerita Abu al Khair Kurum ibn asy Syaikh al Qudwah matir al Bazarani

Ketika bapaku hampir-hampir meninggal dunia aku telah bertanya kepadanya,berikan aku wasiat. Siapakah yang harus aku ikuti selepasmu..?

Dia telah menjawab, “Asy-Syaihk ‘Abdul Qodir al-jailani.”

Aku telah terfikir mungkin dia telah di kalahkan oleh penyakitnya,maka aku pun meninggalkannya selama satu jam.

Kemudian aku telahbertanya lagi kepadanya,”Berikan aku wasiat.Siapakah yang harus aku ikuti selepasmu.?

Dia telah menjawab, “Asy-Syaihk Abdul Qodir al jailani

Maka aku pun meninggalkannya selama satu jam

Kemudia, aku telah mengulangi soalan itu kepadanya. Dia telah berkata, Selama berlalunya zaman di mana asy syaihk ‘Abdul Qodir al jailani masih hidup, tiadalah yang harus diikuti melainkan beliau

Maka setelah dia meninggal dunia aku pergi ke Baghdad dan telah menghadiri majlis ilmu asy Syaihk “Abdul Qodir al jailani dan [yang telah turut hadir] di dalamnya termasuklah [asy syaihk]Baqa’ ibn Batu, asy syaihk Abu sa’id al Qailawi dan asy syaihk[Abu al Hasan] Ali ibn al Hiti, serta yang lain dari pada meraka daripada kalangan para masyihk yang paling terkemuka

Dan pada suatu hari aku telah mendengar beliau berkata, Aku bukan seorang pemberi nasehat yang biasa. Sesungguhnya, aku adalah di atas perintah Allah. Dan sesungguhnya kata-kataku du tujukan kepada lelaki-lelaki dewasa [yakni wali-wali Allah] yang berada di udara/langit

Beliau telah menaikkan kepalanya ke udara[yakni telah memandang ke atas]dan aku telah turut menaikkan kepalaku ke [arah]angkasa. Aku telah melihat beberapa barisan lelaki-lelaki dewasa[yakni wali-wali Allah] yang bercahaya di atas kuda-kuda yang bercahaya. Dan mereka sedang menggelilingi [kawasan] di antara mataku dan langit. Dan dalam keadaan sanggat ramai jumlahnya. Ada dari pada mereka yang sedang menangis dan ada dari yang sedang menggigil. Dan ada dari pada mereka yang memiliki pakain yang terbuat dari api yang sedang menyala-nyala

Perkara ini telah menyebabkan aku jatuh pingsan.Kemudian aku telah terbangun dan berlari dia antara manusia [yakni para hadirin] sehingga aku sampai di hadapan kursi  beliau

Beliau menarik telingaku dan berkata, “Wahai Kurum , apakah tidak cukup bagimu dangan wasiat pertama daripada bapakmu..?”

Dan aku pun menundukkan kepalaku karena terkesan dengan kehebatan beliau

Semoga Allah meridoi beliau

 

2)Di ceritakan oleh asy syaihk al Bata’ihi

Aku telah masuk [untuk  menemui] penghulu kita dan guru kita asy Syaihk Muhyiddin “Abdul Qodir al jailani. Semoga Allah meridhoi beliau.

Pada suatu hari di rumahnya. Aku melihat ada empat orang  yang belum pernah aku lihat sebelum nya . aku telah duduk di tempatku.

Setelah empat orang  itu bangun dari sisi beliau dan merekapun telah pergi, asy syaihk berkata kepadaku. “temuilah mereka dan mintalah untuk berdoa untukmu.”

Dan Aku telah menemui mereka di tengah lapangan madrasah dan Aku telah meminta merek. Dan untuk berdoa untukku.

Maka berkatalah salah seorang dari pada mereka. “berita gembira bagimu. Engkau adalah seorang pelayan kepada lelaki yang dengan berokahnya, Allah memelihara bumi termasuk lembah-lembah dan bukit-bukit,daratan dan lautannya. Dan dengan doanya Allah merahmati makhluk di atas bumi yang baik dan yang jahat. Dan kami seluruh para wali berada di dalam pengawasan nafas-nafas beliau, dan berada di bawah bayangan [atau lindungan] tapak kaki beliau dan berada di bawah perintah beliau

Kemudian mereka pergi keluar dan tidaklah aku melihat kemana mereka perginya, Maka akupun pulang menemui asy syaikh di dalam keadaan takjub

Belum sempat aku memberi tahu beliau apa-apa beliau[asy Syaikh Abdul Qodir al jailani] berkata kepadaku Wahai hamba Allah. “janganlah engkau memberitahu sesiapa pun apa yang telah mereka katakana kepadamu, selama aku masih hidup.”

Aku bertanya, Wahai penghuluku, siapakah mereka itu

Beliau menjawab, “mereka itu ketua-ketua  [para wali Allah] di jabal Qaf. Dan mereka sekarang sudah berada semula di tempat mereka.

Semoga Allah meridhoi mereka